حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی عبارت است از جابجایی افراد، کالاها و.. به وسیله ی قایق، کشتی و دیگر شناورها از روی دریاها، اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها، کانال‌ها و رودخانه‌ها.

کالاهایی که از طریق دریا جا به جا می شوند. معمولاً دارای حجم و وزن زیادی هستند. طولانی بودن ‏زمان حمل در اکثر اوقات توجیه چندانی برای مسافر ندارد. از سوی دیگر در بعضی موارد مشخصات جغرافیایی ‏کشور این نحوه ورود کالا و مسافر را غیر ممکن می کند چرا که دسترسی به آبهای آزاد در تمام کشورها مقدور نمی باشد. اما با تمام این موارد حمل و نقل دریایی مهمترین نوع حمل بوده و درصد بالایی از تجارت جهان بدین شیوه به مقاصد حمل می رسد.


بنادر و امکانات بندری و تجهیزات تخصصی زیادی توسعه یافته اند تا این نوع حمل و نقل بویژه در زمان تخلیه و بارگیری با اطمینان و سرعت بالا انجام شود.
هنگامی که کشتی حمل کننده ی کالا وارد حوزچه های بنادر شده و برای تخلیه پهلو گرفت و مأمورین ‏بهداشت با ورود و بررسی مدارک اجازه ارتباط آن با بندر را صادر نمودند مامورین گمرک ‏بدواً دفتر مخصوصی را به فرمانده کشتی ارائه می دهند که تمام ویژگی ها و خصوصیات با جزئیات کلی کالا و کشتی از ‏قبیل نام، نام فرمانده، تعداد پرسنل و پرچم و نوع کشتی و بنادر مبدا و مقصد و ‏وزن وتعداد کالایی که باید تخلیه شود، مقدار آذوقه و کالاهای ممنوع الورود و… را درآن ‏ثبت نماید.


سپس انبار کالایی که قرار نیست تخلیه شود انبار آذوقه و انبار نوشیدنی ها و کالاهای ‏ممنوع الورود مهر می گردد. سپس فرمانده کشتی و یا نماینده مؤسسه حمل ‏و نقل مربوطه فهرست محمولاتی را که می خواهد تخلیه نماید را در دو نسخه ‏اظهارنامه اجمالی به گمرک اظهار می نماید.

حمل و نقل دریایی

مزایای حمل و نقل دریایی :


1-حمل دریایی نسبت به بقیه روش ها ارزان تر است. به همین دلیل صاحبان کالا و شرکت های تجاری ترجیح می دهند کالای خود را از طریق مسیرهای آبی حمل کنند. می توان گفت بیش ترین حجم تجارت و حمل و نقل از طریق دریا و آب های آزاد انجام می شود.
2-مزیت دیگر آن حمل کالا با حجم بالا است. از طریق آب های آزاد محموله های نسبتا سنگین تا حدود 200 تا 500 هزار تن را به سهولت می توان با یک کشتی از بندری به بندر دیگر جابه جا کرد.
3-مزیت سوم حمل دریایی ثبات و تشابه نسبی در کرایه های مربوطه است.

معایب حمل کالا با دریا:


کند بودن:


حمل و نقل از طریق دریا ممکن است کندتر از سایر حالت های حمل و نقل باشد و همینطور آب و هوای نامساعد هم باعث تأخیر بیشتر محموله شود.


انعطاف پذیری کم:


مسیرها و جداول زمانی معمولاً انعطاف پذیر نیستند.


ردیابی دشوار:


ردیابی پیشرفت کالا های شما دشوار است.


نیاز به چند حمل و نقل:


ممکن است برای رسیدن به مقصد نهایی به حمل و نقل زمینی نیاز شود. ( اگر مقصد جای خاصی باشد )

 

چه بارهایی را می‌توان از طریق حمل و نقل دریایی جابه‌جا کرد؟


همه‌ی کالاها از طریق حمل و نقل دریایی امکان جابه‌جایی ندارند. به این دلیل که ممکن است نسبت به رطوبت موجود در کشتی حساس باشند. و در طول انتقال دچار آسیب یا خسارت شوند و به طور کلی از بین بروند.

بنابراین باید حواستان باشد کالایی که ممکن است در طول جا به جایی آسیب به آن وارد شود و یا خراب شود را با این وسایل حمل و نقلی جابه جا نکنند.
در ادامه به بیان دسته‌های مختلف این کالاها می‌پردازیم تا از این طریق آگاهی شما را افزایش دهیم :


– تجهیزات ورزشی
– قطعات خودرو
– مواد اولیه غیر حساس به رطوبت
– تجهیزات مخابراتی
– اسباب‌بازی
– مواد غذایی غیر حساس به رطوبت و تاریکی

حمل بار با کشتی


انواع کشتی برای حمل و نقل دریایی


برای حمل و نقل بارهای مختلف کشتی‌های متفاوتی وجود دارد:


1-کشتی کانتینر‌بر
2-کشتی فله‌بر
3-کشتی تانکر نفتی
4-کشتی یخچال‌دار
5-کشتی RO-Ro
6-کشتی دام‌بر
7-کشتی‌های چند منظوره

سخن آخر اینکه برای حمل و نقل دریایی بهتر است از کشتی هایی استفاده کنید که مناسب برای حمل و نقل بارهای مختلف است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *